Met andere ogen

Ritme
Dagelijks laten we ons meevoeren door het ritme van de dag. Om zomaar wat willekeurige voorbeelden te geven: van opstaan, vluchtige ontbijtjes, kinderen naar de crèche brengen, Bello uitlaten tot gehaast op de fiets naar het station op weg naar je werk. En voor je het weet zit je met je partner of hele gezin alweer aan het avondeten. We ontkomen er niet aan: “iedereen volgt zijn eigen ritme”. Dat is natuurlijk ook niet voor niets. Het is heel praktisch, geeft structuur, houvast en zorgt dat je je tijd efficiënt kunt indelen.

Aandachtig wandelen
Maar lijkt het je niet eens héél verfrissend tijdens deze dagelijkse bezigheden even een andere bril op te zetten? Een moment van rust creëren waarin je bewust jouw pas vertraagt en je je laat leiden door je eigen ogen. Ik heb de proef op de som genomen. Als experimentje ben ik een aantal dagen met mijn camera op pad gegaan. Terwijl mijn voeten langzaam voortbewogen liet ik mijn ogen aandachtig de omgeving verkennen. Ongeveer om de 25 meter maakte ik een foto, 9 foto's in totaal. Bij thuiskomst bekeek ik mijn foto's en noteerde ik hierbij mijn gedachtes in mijn dagboek. 

Zintuigen
Deze schrijfoefening is voor mij een echte eyeopener... Tegenwoordig hoort het zelfs tot een van mijn favoriete wekelijkse schrijfoefeningen:-). Je oefent hiermee bewust gebruik te maken van je zintuigen. Het is een prima oefening wanneer je even je zinnen op iets anders wilt zetten. En het is een goede stimulans om je creativiteit weer te laten stromen. Eigenlijk word ik er gewoon een heel blij mens van. Ik ben heel benieuwd wat het jou brengt. 

 

Doe je mee? 
Benodigdheden: camera, pen en papier en een "open mind".

 

Kies...
een vertrekpunt. Bijvoorbeeld de buurt waarin je woont of juist een een plek die je minder goed, of helemaal niet kent. Kijk aandachtig om je heen. Puur waarnemen…. Wat zie je? Wat verbaast je? Waar zijn je ogen op gericht? Het maakt niet wàt je fotografeert, maar dàt je fotografeert. Neem elke keer weer zo'n 25 grote stappen en stel jezelf opnieuw de vraag: "Wat zie je?".
Nadat je de foto's hebt gemaakt, zoek je een rustige plek op. Maak daarna de volgende zinnen af. Gebruik per zin niet meer dan 6 regels. Je kunt bij het schrijven bijvoorbeeld ook denken in kleur, geur, klank en tast. Laat je zintuigen spreken:-). 

Terwijl ik wandelde voelde ik me...

Het meest wat me van deze wandeling is bijgebleven is....

De foto die me op dit moment het meest raakt is....

Titel
Als laatste geef je je fotoreeks een passende naam of titel. Je kunt deze oefening natuurlijk helemaal naar wens verder aanpassen. Soms maak ik bijvoorbeeld 6 in plaats van 9 foto's. En kun je de oefening uitbreiden door een pagina te schrijven over jouw gedachten bij een specifieke foto.

Het is een eenvoudige oefening en met enige regelmaat verruimt het werkelijk je blikveld. Goed kijken begint met... waarnemen:-). Ik zou zeggen probeer het eens uit!

 

Tips:
Het fijne van digitale camera's is dat je terwijl je in jouw dagboek schrijft opnieuw door je eigen plaatjes kunt scrollen. Op deze manier kun je je eigen "moodboards" verzamelen. 'Schrijf' je liever op een laptop? Misschien vind je het leuk om deze oefening in een onlife fotodagboek te verwerken? In mijn blog hoop ik je te inspireren met wat voorbeeldjes van routes die ik heb gelopen. 

Schrijf eens